Dag.14.: Ben and Jerry(Waterbury) - Lake Placid - Reisverslag uit Lake Placid, Verenigde Staten van Niels Habraken - WaarBenJij.nu Dag.14.: Ben and Jerry(Waterbury) - Lake Placid - Reisverslag uit Lake Placid, Verenigde Staten van Niels Habraken - WaarBenJij.nu

Dag.14.: Ben and Jerry(Waterbury) - Lake Placid

Door: Niels Habraken

Blijf op de hoogte en volg Niels

31 Juli 2010 | Verenigde Staten, Lake Placid

De dag stond vandaag in het teken van het Ben & Jerry ijs. In het plaatsje Waterbury (Vermont) staat namelijk de fabriek van deze ijs-gigant.

We hebben daar vandaag een rondleiding gehad. We verzamelden ons in de centrale hal. Daar kwam een meisje die ons de rondleiding zou geven. Als eerste zei ze: MOOOOOEEEEEEve a little bit closer. Zo had ze nog 1001 grappen die met koeien te maken hadden. Ze deed de rondleiding verder wel erg goed!

Als eerste kregen we een filmpje te zien over het ontstaan van het bedrijf. Het kwam er op neer, dat twee jongens die op school nergens goed in waren het idee kregen om ijs te gaan maken. Alleen werd het op den duur een uit de hand gelopen hobby.

Vervolgens mochten we een kijkje in de fabriek nemen. Het hele productieproces werd uitgelegd. Helaas wordt er tijdens de weekeinde geen ijs gemaakt. We zagen wel de machines, maar op een tv-scherm zagen we hoe dat die machines werkten.

Als laatste gedeelte van de rondleiding was de proefkamer. Natuurlijk mochten we ook de nieuwste smaak van Ben & Jerry proberen. Erg lekker.

Daarna zijn we naar Lake Placid gereden. Onderweg weer een stuk met een Ferry gevaren. Aan de andere kant van de oever kwamen we aan in de volgende staat 'New York'.

Je rijdt langs de boerenbedrijven en door de bergen, en dan opeens zie je daar twee schansen die gebruikt worden bij het ski-springen. Dan weet je dat je in de buurt van Lake Placid bent.

In 1932 en in 1980 zijn hier de Olympische Winterspelen geweest. Als eerste hebben we een kijkje genomen bij de schansen.

De twee grote schansen werden nu niet gebruikt, maar op de kleintjes werd druk getraind. Er waren zelfs schansen waarbij je (als je bent afgesprongen) in een zwembad eindigt.

Daarna zijn we naar het 'Olympic Centrum' gegaan. Dit gebouw bestaat uit twee gedeelte. Dat van 1932 en dat van 1980. In het gebouw zijn 3 ijshockey/kunstijs-schaatsbanen.

Buiten ligt de schaatsbaan waar Erik Heiden (USA) vijf keer goud won en waar onze eigen Ria Visser zilver behaalde.

In het gebouw is ook een museum over de winterspelen aanwezig. Hier zie je de fakkels waarmee het olympische vuur tijdens de Olympische Spelen is aangestoken. Verder een aantal oude bobsleeën, pakken die gedragen werden met de opening en sluiting van de O.S. en nog veel meer.

Na het zien van al deze sportgeschiedenis zijn we het centrum ingegaan naar 'Main Street'.

Deze straat bestaat uit winkels en restaurants. Hier hebben we onze middag doorgebracht. Lekkere uiensoep en een salade gegeten. Vanaf deze straat heb je een mooi uitzicht op de bergen en op 'Mirror Lake'.

Vanavond hebben we heel slecht gegeten bij een Grieksrestaurant. De friet was lekker, maar het vlees was niet goed. Dus we hebben ons vanavond maar getrakteerd op een bak 'Ben & Jerry'-ijs. Daar is de dag vandaag tenslotte ook mee begonnen.

Net nog even gezwommen en in het bubbelbad gelegen. Heerlijk om de dag zo te eindigen.

Nu nog even een programma kijken me de 10 beste bbq-restaurants in Amerika. Er zijn er een paar waar we nog langs komen, dus ik denk dat we daar nog wel eentje van gaan aan doen! Een aantal ligt niet op de route, maar daar kom ik nog wel met Frank over 2 weken.

Morgen gaan we richting Albany. De hoofdstad van de staat New York. Maar eerst naar Cooperstown. Naar de Hall of fame van het honkbal.

• 01 Augustus 2010 - 08:47

Rooie:

HmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmLEKER!

• 01 Augustus 2010 - 10:20

Wim En Wendy:

Ben & Jerry ijs getest??? De laatste keer dat wij het hebben gegeten hadden we 2 bakken gewonnen bij de Postcodeloterij (en de keer daarvoor ook). Kost een rib uit je lijf zo'n bakje. Nog ideetjes opgedaan voor onze eigen friettent-ijssalon?