Dag.3. Brighton-Portsmouth-Stonehenge-Southampton - Reisverslag uit Southampton, Verenigd Koninkrijk van Niels Habraken - WaarBenJij.nu Dag.3. Brighton-Portsmouth-Stonehenge-Southampton - Reisverslag uit Southampton, Verenigd Koninkrijk van Niels Habraken - WaarBenJij.nu

Dag.3. Brighton-Portsmouth-Stonehenge-Southampton

Door: Niels Habraken

Blijf op de hoogte en volg Niels

15 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Southampton

Regen! Het kwam vanmorgen met bakken uit de hemel toen we in Brighton wakker werden. Op ons gemak onze spullen bij elkaar gezocht en snel weg dan maar! Eerst langs de Tesco eten en drinken voor de dag halen. Ondertussen werd het zonnig. Stijn heeft een helm en zwaard gekregen van Mike the Knight. Kijkt hij vaker op Cbeebies.

Voorraad aangelegd en naar de eerste tussenstop. Het werd steeds zonniger, maar niet in de auto. Stijn was misselijk geworden. Tussenstop moeten maken en een beetje moeten poetsen. Zo zielig, maar verder heeft hij gelukkig geen last meer gehad. Het is ook niet niks. Zoveel indrukken.

Na een anderhalf uur kwamen we aan in de kustplaats Portsmouth. Je kunt het vergelijken met Den Helder. De marine en scheepvaartstad maar dan van Engeland. Verder is het de geboorteplaats van Charles Dickens.

Eerst naar de Spinnaker Tower. Deze toren ligt bij de 'Gun Wharf Quays'. Dat is een winkelcentrum. Met de lift omhoog en het laatste gedeelte met trappen. Je hebt hier een mooi uitzicht over de haven en over het stadje. Op de eerste verdieping is een 'Skywalk'. Dat is een grote glasplaat waar je overheen kunt lopen en dan recht naar beneden kunt kijken. Dat was wel hoog.

Na de toren zijn we naar het havengebied 'Historic Dockyard'. gelopen. Oude scheepswerf met onder andere de H.M.S. Victory en de H.M.S. Warrior.

Met de auto zijn we langs de open velden gereden naar Stonehenge. Het links rijden ging toch wel meestal goed. Op de snelweg blijf ik soms nog rechtshangen. Van verre zie je de stenencirkel uit het jaar 2800 voor Christus van Stonehenge als staan.

Het was ondertussen 26 graden Celsius (in de schaduw) geworden.

Bij Stonehenge is een groot bezoekerscentrum. Daar word je opgehaald met een soort treintje en naar een hoop stenen (zoals Judith dat noemt) gebracht.

Dit imposante bouwwerk stond ook al jaren op mijn lijstje. Stijn vond het wel leuk. Het liefste zou hij de stenen mee hebben genomen. Terug met het treintje. Bij het bezoekerscentrum staat een dorpje wat we nog bezocht hebben. Het dorpje ziet eruit zoals in het verre verleden de bouwers geleefd moeten hebben.

De laatste autotocht van vandaag bracht ons naar Southampton. Hier hebben we niets gedaan. Alleen maar het hotel bezocht. Het was al laat. Tijd om te eten en te rusten. Morgen weer een nieuwe dag.

• 15 Juli 2014 - 22:38

Julie En Kate:

Lieve Stijn,

Leuk een nieuwe helm en zwaard! Wij kijken Mike de Ridder. Ook erg leuk!
    Gelukkig is het oude omaatje ook onder de indruk van ons Dora-Engels. Je moet ergens beginnen ;-)
    Geniet van je vakantie met papa en mama en snel tot ziens.

Groetjes, Julie en Kate

• 16 Juli 2014 - 21:53

Jeroen:

Ik zie dat jullie je weer goed vermaken:). Das mooi. Ik zag nu pas dat de verslagen in mijn spam binnenkwamen, dus ik had voor vandaag nog niks gezien, maar ben weer helemaal up to date.
    Veel plezier nog!