Dag.4. Southampton - Longleat - Torquay - Reisverslag uit Torquay, Verenigd Koninkrijk van Niels Habraken - WaarBenJij.nu Dag.4. Southampton - Longleat - Torquay - Reisverslag uit Torquay, Verenigd Koninkrijk van Niels Habraken - WaarBenJij.nu

Dag.4. Southampton - Longleat - Torquay

Door: Niels Habraken

Blijf op de hoogte en volg Niels

16 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Torquay

4.30 uur.....klaarwakker....dan maar een serietje kijken. Daarna niet meer in slaap kunnen komen. Judith en Stijn waren ook al om half 6 wakker. Vroeg aan de ontbijttafel in het hotel. Maar binnen 5 minuten ook weer weg. We hadden worstjes, broodjes en koffie gepakt. En na 5 minuten stond dat ook nog op tafel. Niet te eten. Beetje jammer.

7.30 uur in de auto naar de Tesco. Lekkere broodjes gehaald. Topwinkel. Lijkt veel op de Walmarkt die we uit Amerika kennen.

De eerste stop van de dag was het stadion van Southampton. De nieuwe club van Ronald en Erwin Koeman en ook van Pelle. Mooi stadion van de buitenkant. Het was nog te vroeg om naar binnen te gaan. De shop was ook nog gesloten.

Vandaag kwam 'mijn lijstje' weer eens te voorschijn. Op de BBC wordt al jaren een programma uitgezonden over het safaripark Longleat en over het Longleat House. Dat programma was altijd zeer interessant. Nu we toch in de buurt waren, meteen maar eens gaan kijken.

Vanaf de ingang was het nog 15 minuten rijden naar het begin van het safaripark. Onderweg kwam je langs het Longleat House en het pretparkgedeelte.

Wat een groot gebied 3600 ha groot. Het huis dateert uit de 16e eeuw. Het safaripark was de eerste buiten Afrika. Vorige week bij de Beekse Bergen geweest, maar dat is helemaal niets vergeleken met deze safari.

Om 10.30 uur waren we bij de eerste dieren: de giraffen. Precies op tijd, want deze beesten mag je dan zelf voeren. Stijn vond het in het begin een beetje eng, maar uiteindelijk heeft hij de giraf ook eten gegeven.

Daarna was het tijd voor de safari. Eerst langs de giraffen en zebra's. Daarna de flamingo's, de op de weg zittende pelikanen (slalommen) en de apen. De apen was een heel avontuur.

Je kon kiezen of je door het apenverblijf wilde rijden of dat je deze zou overslaan. Wij waren zo stom om er voor te kiezen om er doorheen te rijden. Het eerste wat we zagen: op alle auto's zaten aapjes en ze gingen er met ruitenwissers en andere zaken vandoor.

Oeps...verkeerde keuze. Maar wonder boven wonder heeft geen 1 aap onze auto aangeraakt. Ik kon steeds langs andere auto's manoeuvreren. Andere auto's waren het schild en zo kwamen we zonder kleerscheuren aan het einde van het apenverblijf. Stijn helemaal door het dolle heen. De aapjes hingen aan ramen, zaten op daken. Het was een mafgezicht. Geen foto's van gemaakt.

Daarna kwamen we in de verblijven van de tijgers, leeuwen, jachtluipaarden en wolven. Ook deze beesten liepen daar los rond. Bij de leeuwen was het erg spannend. De zoo-keepers reden heel wat op en neer in hun jeeps. Er was duidelijk iets aan de hand met deze leeuwen. Ze waren erg wild. Ze liepen langs de auto's. Tussen de auto's door. Een hele groep liep voor onze auto door. Daarna kwam de Leeuwenkoning zelf ook nog. Wild rennend en op en neerspringend. Hij zal maar op je auto terecht komen. Erg spannend voor ons en ook voor Stijn. Maar hij vond het geweldig.

Na de safari zijn we naar het Longleat House gegaan. We hebben daar de route gelopen die je naar een aantal kamers bracht. Nog helemaal in de oude stijl. Dat rook je ook. Erg chique allemaal. Op een gegeven moment liepen we door een trappenhal met allemaal schilderijen aan de muur. Net zoals in de Harry Potter boeken.

Na het huis zijn we naar het pretparkgedeelte gegaan. Hier had je ook nog een aantal dieren. Bij de pinguïns mocht je ook tussen deze beestjes rondlopen. Verder nog bij Pieter Post (Postman Pat) geweest. Stijn was weer door het dolle heen.

Het was ondertussen 16.30 uur geworden. Tijd om aan een rit van 2 uur te beginnen naar het kustplaatsje Torquay. Deze reis was ook een avontuur. Vooral op het laatst. We kwamen op een weg, die erg smal was, maar wel twee baans (nou ja...anderhalf baans) en daar mocht je 95. In de heg aan de linkerkant was helemaal een gat gemaakt, waar de spiegel door heen kon. Zelf moest je dan vlak langs de heg rijden, dan paste het allemaal maar net.

Ik heb me daar niet aan de 95 gehouden. Dat was gewoon onverantwoord. Bij ons in Nederland zou je daar stapvoets moeten rijden.

Ondanks de apen, tijgers, leeuwen en de laatste aantal kilometer anderhalf baans is onze auto nog altijd heel gebleven.

We zitten nu dus in Torquay in een Best Western Hotel. We hebben net heerlijk gegeten, maar het was een erg chique restaurant. 3 vorken, 3 messen, 3 lepels en nog een hoop andere dingen die op tafel stonden. Daar had ik eigenlijk een foto van moeten maken. Daar zaten wij 3 toeristen uit Nederland tussen allemaal bejaarden. Het is hier echt een bejaardensoos. Zo meteen lekker naar bed en dan vlug weg van hier. Dan zetten we koers naar het surfwalhalla van Groot-Brittannië Newquay.

• 17 Juli 2014 - 06:52

Maria:

Hallo reizigers
    Zo te zien hebben jullie het naar je zin
    Ziet er indrukwekkend uit...gebouwen en omgeving die je hier niet tegenkomt
    En een dierenpark is altijd leuk....
    Ontbijten in engeland met worst en bonen is niet lekker als je dat niet gewend bent
    Geniet verder van de reis en tot later weer

Groetjes maria