dag.2. Calais - Brighton - Reisverslag uit Brighton, Verenigd Koninkrijk van Niels Habraken - WaarBenJij.nu dag.2. Calais - Brighton - Reisverslag uit Brighton, Verenigd Koninkrijk van Niels Habraken - WaarBenJij.nu

dag.2. Calais - Brighton

Door: Niels Habraken

Blijf op de hoogte en volg Niels

14 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Brighton

Een onrustige nacht gehad. Stijn rolde alle kanten op in het bed. Hij heeft heerlijk geslapen. Wij iets minder. Maar dat mag de pret niet drukken. Om 6 uur ging de wekker. Douchen, ontbijten en om 7 uur op naar de haven van Calais. De douane ging vlot en na een half uur wachten mochten we de boot op. Eerst nog even onze lampen afgeplakt met bepaalde stickers. Dat ben je verplicht als je in Engeland gaat rijden. Dat heeft te maken met het links rijden i.p.v. rechts en de afstelling van de koplampen.

Onze auto stond vrij vooraan op de boot. We hebben wat rondgelopen op de boot en naar buiten gekeken. Je zag al vrij vlot de witte krijt rotsen van Dover.

De overtocht duurde anderhalf uur. Daarna snel naar de auto en binnen 5 minuten waren we van de boot af. Toen kwam het grote onbekende: links rijden.

Het viel vandaag reuze mee. Na 1 minuut rijden kwam de eerste rotonde. Daar moet je wel goed over nadenken dat je hem links neemt en dat je de juiste afslag weer neemt. Een stuk of 10 rotondes gehad vandaag, dus dat gaat goed. Op de snelweg moet je goed opletten dat je niet links gaat inhalen en dat je steeds links moet blijven zitten. Bijna een paar keer verkeerd ingehaald, maar ik kwam er op tijd achter. Het omrekenen van mijl per uur naar kilometer per uur vergt ook het enige nadenken.

Na anderhalf uur kwamen we in Brighton and Hove aan. In het dorp zelf was het goed opletten dat je na het afslaan aan de juiste kant van de weg uit kwam. Maar al met al viel het links rijden vandaag wel mee.

Ons hotel ligt in Hove 'Best Western Princes Marine Hotel'. Dat is zo'n 3,2 kilometer van de Pier van Brighton af. Het was vandaag een prachtig zonnige dag. Er stond wel een stevige bries.

We zijn de kust afgelopen tot aan de Pier. Stijn heeft maar kort op het strand gespeeld. Vandaag geen zand, maar een kiezel strand. Leuk om in het water te gooien. Aan de oever staan grappige houten huisjes waar mensen wat stoelen in hebben gezet. Zij kunnen zo heerlijk van de zon en het strand genieten.

Op de boulevard veel eet- en drinktentjes. Stijn zag van een afstand al de draaienmolen staan. Daar is hij twee keer in geweest. In een dubbeldekker uit London.

Voordat we de Pier op gingen, zijn we het dorp ingelopen. Naar 'The Lanes' Dit zijn straatjes met veel winkels. Onderweg kwamen we ook de Royal Pavilion tegen. Het past helemaal thuis in de Fata Morgana van de Efteling. Het past totaal niet in Brighton. Het wachten was op een Fakir die op een vliegend tapijt naar buiten kwam. Een stukje verder lag 'The Dome'.

Toen was het tijd voor de trekpleister van Brighton: The Brighton Pier. Het is eigenlijk een grote kermis. Speelhallen, draaienmolen, achtbanen en nog veel meer. Vanaf de Pier heb je een mooi uitzicht op de boulevard en het stadje. Nog een keer in de draaienmolen en dan terug naar het hotel.

Het was een lange en mooie dag.

• 15 Juli 2014 - 00:15

Peter En Truus Habraken:

Fijne vakantie en veel plezier.

• 15 Juli 2014 - 09:33

Maria:

Hallo

Fijn dat jullie genoten hebben van de bootreis en de eerste uren in Engeland
    De vrijheid ... vakantie
    Mooie foto`s en mooie omgeving kan me dat zelf ook nog herinneren
    geniet ervan
    Groetjes

• 15 Juli 2014 - 21:06

Wen:

Een hele fijne verdiende vakantie, heerlijk om jullie zo te zien genieten!!!
    Heel veel groetjes ook van paps en mams