Dag.5. Kennedy Space Center - Daytona Beach - Reisverslag uit Daytona Beach, Verenigde Staten van Niels Habraken - WaarBenJij.nu Dag.5. Kennedy Space Center - Daytona Beach - Reisverslag uit Daytona Beach, Verenigde Staten van Niels Habraken - WaarBenJij.nu

Dag.5. Kennedy Space Center - Daytona Beach

Door: Niels Habraken

Blijf op de hoogte en volg Niels

13 Juli 2011 | Verenigde Staten, Daytona Beach

De wekker ging alweer om 6 uur, want we wilden op tijd aan komen op ´Kennedy Space Center´. Dit centrum van de ruimtevaart ging om 9 uur open en we wilden een tour maken die 2,5 uur duurde.

Het Kennedy Space Center ligt op Merritt Island. Dit is de enige plek op het westelijk halfrond waar mensen in de ruimte worden gelanceerd.

We kwamen als eerste bij het bezoekerscentrum aan. Het is qua omvang vergelijkbaar met een pretpark.

Er is een IMAX-theater waar in twee zalen films worden vertoond op een meer dan vijf verdiepingen hoog scherm. In een zaal zijn kunstwerken te vinden van onder andere Andy Warhol.

In een ander gebouw hebben we een echte astronaut ontmoet. Hij vertelde over zijn 3 vluchten die hij gemaakt heeft met de spaceshuttle (Rick Searfoss). Over het park staan ook replica´s van de echte Space Shuttle en van een aantal raketten. Er zijn nog een aantal andere gebouwen, maar die hebben we niet allemaal bekeken, omdat we ook de ´Then and Now-tour´ hebben gedaan.

Dit is een rondleiding langs de lanceerinrichting voor de Mercury-, Gemini- en Apolloraketten. Deze tocht duurde dus 2,5 uur. Naast de informatie die je kreeg, de lanceerinrichtingen die je zag, kon je ook van de natuur genieten. Het hele complex ligt in een natuurgebied. Weer een aantal beesten gespot: dolfijnen, schildpadden en alligators. Na de lanceerplatformen kwamen we nog bij de landingsbaan. Hier zal as. vrijdag voor het laatst de ´Spaceshuttle´ landen.

Aan het einde van de rondleiding kwamen we in een hal die de ´Apollo Saturn V Centrum´ heet. Hier hangt een echte 110 meter hoge Saturn V-maanraket. In deze hal hebben we ook een stuk steen dat van de maan komt gevoeld.

Het laatste gedeelte van ons bezoek aan het ´KSC´ bracht ons bij de ´Astronaut Hall of Fame´. Deze eregalerij is gewijd aan Amerikaanse astronauten. Alleen Neil Armstrong kenden wij. Helaas niets over Wubbo Okkels of Andre Kuipers. Dat zijn de enige twee Nederlandse astronauten.

Het was een lange dag in dit park. Van 9 tot 15 uur zijn we daar bezig geweest. We moesten nog een uurtje rijden om in Daytona Beach aan te komen.

We reden de stad binnen bij het circuit ´Daytona International Speedway´. Net te laat voor de rondleiding. De laatste ´achter de schermen tour´ begon om 16 uur. Dus morgenvroeg om 10 uur nog een keer terug.

Vervolgens gingen we op zoek naar ons hotel aan de kust. Maar dat was een behoorlijke tegenvaller. Niets leek op de plaatjes die we op internet hadden gezien. Bovendien was er niemand bij de receptie en hing er een briefje dat er voorlopig niemand was. We hebben toen besloten om naar een ander hotel te gaan.

Maar eerst nog over het strand gereden. Het is een van de weinige stranden in Florida waar auto´s op het zand mogen komen. Wel grappig om daar ook een keer gereden te hebben. Het was er nog best druk. Gelukkig kwamen we niet vast te zitten in het zand. Toch nog een beetje het gevoel dat we een keer aan Parijs-Dakar hebben mee gedaan.

We hebben nu een hotel langs het circuit van de Speedway, dus lekker dichtbij morgenvroeg.

We hebben vanavond gegeten bij ´Olive Garden´ en net nog ff gedobberd in het zwembad. Morgen zetten we koers richting Atlanta. We hebben voor morgen nog geen hotel geboekt. We gaan rijden en zien wel hoe ver we komen. We willen toch wel tussen de 400 en 500 mijl gaan rijden. Dat zal betekenen dat we morgen Florida voor even verlaten en aankomen in Georgia. Vrijdag willen we sowieso in Atlanta zijn, want we hebben daar kaartjes voor de eerste ´live´ honkbalwedstrijd van deze reis.

• 14 Juli 2011 - 03:18

Rooie:

Erg vette foto's vandaag!!

• 14 Juli 2011 - 06:26

De Vijfjes:

He Saampjes

En wat hebben jullie toch alweer veel gezien,en natuurlijk
    blijven wij mee kijken!

Gr Angelique en de rest x

• 14 Juli 2011 - 06:45

John:

bzzzzz Beep me up Scotty!

• 14 Juli 2011 - 09:29

Chris,Anne-Marie,Luc:

Hey vakantiegangers!
    toch wel prettig om jullie als "verkenners" te hebben! Aan de foto's te zien is Kennedy Space Center echt een mooie ervaring, ware het niet dat die allerlaatste ruimtevlucht natuurlijk totaal verkeerd gepland is door die amerikanen! De datum had best iets verschoven kunnen worden? Even kijken hoe Daytona Speedway bevalt, want die staat ook op ons lijstje. Met jullie 'vette huurauto' kun je daar best mee voor de dag komen lijkt ons!
    Veel plezier nog!
    Groetjes.

• 14 Juli 2011 - 15:37

Jeroen:

Goed cultureel verantwoord bezig!!!

• 14 Juli 2011 - 18:26

Ronald:

Heey het gaat jullie goed daar in amerika zie ik wel!!!
    Ik zie en lees veel dingen die wij vorig jaar ook gezien hebben. Echt leuk om die weer keer terug te zien en te lezen hoe jullie ervaring daar is.
    Veel plezier nog jullie 3tjes daar in amerika geniet er nog maar lekker van.

Groeten Ronald Elke en Milan

• 16 Juli 2011 - 15:32

Maria:

Heb 3 dagen gelezen nu van jullie en intressanten dingen meegelezen en mee beleefd
    Wel jammer dat je soms iets anders ziet als dat je had gedacht ,ja soms spiegelt internet niet het goede beeld van iets
    Maar och als dat alles is jullie vakantie is verder toch heel fijn en je ziet toch veel in de dagen
    Nog veel plezier en hoop dat alles goed is .....en Judith houd ze het vol ?
    Liefs Maria