Dag 4: New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Niels Habraken - WaarBenJij.nu Dag 4: New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Niels Habraken - WaarBenJij.nu

Dag 4: New York

Door: Niels Habraken

Blijf op de hoogte en volg Niels

16 Februari 2010 | Verenigde Staten, New York

Vandaag stond de dag in het teken van SNEEUW. Wat kan dit witte goedje toch erg lastig zijn.

Gisterenavond is het begonnen met sneeuwen en toen we vanmorgen uit bed gingen, sneeuwde het nog altijd. Het was vandaag vooral natte sneeuw. Maar erg lastig bij het rond lopen door Manhatten en het foto's maken. Op den duur hebben we besloten geen foto's meer te maken. De komende dagen is het weer beter, dan gaan we dezelfde route versneld doen met de metro om nog wat foto's te maken.

Als eerste zijn we vanmorgen naar Battery Park gegaan. Dit ligt op het zuidelijkste puntje van Manhatten. In dit park ligt het Nationaal monument Castle Clinton. Dit is een fort uit het begin van de 19e eeuw om New York te beschermen tegen een mogelijke Engelse aanval op New York City. In dit fort moesten wij onze kaartjes ophalen voor de boottocht naar het Vrijheidsbeeld op Liberty Island en Ellis Island (de plek waar de immigranten vroeger aankwamen).

Nadat we onze kaartjes opgehaald hadden, zijn we gaan eten bij 'Subway' (www.subway.com). Voor weinig geld kun je hier redelijk ontbijten.

Daarna terug naar het fort. We moesten tenslotte door de controle heen. Het was hier nog erger dan op het vliegveld. Door poortjes, schoenen uit, alles was op een jas leek (dus ook een vest) moest uit. En dit moest twee keer gebeuren. Een keer voor de boot en dan nog een keer voordat je het Vrijheidsbeeld in gaat. Beetje overdreven als je het mij vraagt, maar het blijven Amerikanen.

De boottocht ging vlot. Na 15 minuten stonden we op Liberty Island. Omdat we van te voren kaartjes hadden geboekt, mochten we meteen doorlopen. En daar stond ze dan: de Statue of Liberty. Al vaker gezien, maar nog nooit van zo dicht bij. Wij hadden kaartjes besteld (al een half jaar geleden), zodat we toegang hadden tot de kroon van het beeld. Het was een lange wandeltocht van dik 320 trappen die omhoog gegaan moesten worden. Erg vermoeiend met onze conditie.

Hoe hoger je kwam in het beeld hoe smaller de trapjes en doorgang werd. Eindelijk boven gekomen, kun je dus vanuit de kroon van het beeld de omgeving zien. Helaas door alle sneeuw was het uitzicht erg matig. Maar het was een hele beleving om in het beeld rond te lopen.

Daarna zijn we terug op de boot gegaan en hebben we een stuk (vanaf de boot) van Ellis Island gezien. We hadden geen zin om hier de boot te verlaten.

Vanaf de aanlegplaats zijn we richting Wallstreet gelopen. Daar hebben we onze lunch gegeten bij Cosi. (http://www.getcosi.com/). Ook een broodjeszaak, maar het smaakt een stuk beter dan bij 'Subway'.

Vanaf toen werd de sneeuw alleen maar erger, en hebben we een snelle wandeling gemaakt langs Ground zero (voormalig World Trade Center), Trinity Church, de wijk Soho en Tribeca, Greenwich Village en de Flatiron District. We hebben vooral winkels en Galerieën gezien. De galerie die ons het meeste op viel was die van Peter Lik. Hij maakt super foto's van natuurlandschappen. Erg indrukwekkend ( http://www.peterlik.com/).

Ergens deze week komt hier meer informatie te staan, want dan komen ook de foto's online.

Na een lange wandeltocht van de Battery Park tot aan 5th Avenue en 24th Street werd het tijd om onze stamkroeg weer te bezoeken. Hier zijn we in de zomervakantie al een aantal keren geweest en vandaag hebben we hier ook wat gegeten. (http://www.deweysflatiron.com/)

Morgen weer op tijd eruit, zodat we weer flink wat kunnen zien van New York.

Nog even terug komen op de ijshockeywedstrijd. Er was toen een huwelijksaanzoek. Die werd afgewezen. Het blijkt nu (wat we al dachten) een grap te zijn. Hier is de link. Deze link werkt alleen als je dit helemaal kopieert en in je internet explorer neerzet.

• 17 Februari 2010 - 06:15

Wendy En Julie:

Geen carnaval, geen ski vakantie en toch sneeuw... Misschien kunnen jullie beter snow-boots kopen ipv nieuwe bergschoenen want ook in Nederland kunnen die nog steeds van pas komen.

Veel plezier!

• 17 Februari 2010 - 08:59

Maria:

Hallo luitjes

Lijkt me indrukwekkend bij het vrijheidsbeeld te staan ,je zal je nietig voelen ,want hoe hoog is dat beeld eigenlijk ,dat weet ik niet ?
    Mooie foto`s Niels
    En zeker een mooie omgeving ,je zult uren te kort hebben om alles te kunnen zien
    Wel geniet ervan en ik lees mee
    Trouwens heb je al nieuwe schoenen ,of lukt het nu weer
    Doe judith de groetjes ...het huis staat er nog ....hahaha
    Laterrrrrrrrrrrr

• 17 Februari 2010 - 09:20

Rooie:

Jammer van de sneeuw..Hier is het niet veel anders. maar de optocht in schoot is goed verlopen!