Dag 5: Yosemite National Park en Fresno - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Niels Habraken - WaarBenJij.nu Dag 5: Yosemite National Park en Fresno - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Niels Habraken - WaarBenJij.nu

Dag 5: Yosemite National Park en Fresno

Door: Niels Habraken

Blijf op de hoogte en volg Niels

10 Juli 2008 | Verenigde Staten, Fresno

Vandaag gaan we terug het Yosemite National Park in. Dit park is zo groot, dat we er twee dagen naar toe moesten gaan om een goede indruk te krijgen.

Vandaag rijden we een stuk minder zelf, want in het hart van het park kunnen we gebruik maken van een shuttlebus. Deze rijdt langs 20 verschillende stopplaatsen. Je moet wel gebruik maken van deze bus, want anders kun je niet alle mooie stukken bekijken.

We gaan eerst naar het Visitors Center om nog wat extra informatie te verzamelen over het park. Onderweg naar dit gebouw komen we mooie uitzichten tegen. Ook zien we een aantal prachtige watervallen. Onder andere de 'Sluier'. Als deze waterval in volle vaart de berg afdondert, lijkt hij op een bruidssluier. Helaas is er in deze periode te weinig water.

In het Center wordt het een en ander verteld over de oudbewoners en hun gebruiken en gewoontes. Dan nemen we de bus en gaan we verder het park ontdekken. We lopen vandaag erg veel, want er zijn erg veel wandelroutes. Er zijn er bij die erg makkelijk te lopen zijn, maar ook zware klim routes. Zo'n laatste route hadden we als eerste. Een route van 1,5 kilometer brengt ons bij de 'Vernal-waterval'. Een geweldig uitzicht op de waterval en de omgeving. Tijdens de afdaling terug naar het dal lopen we twee mensen tegen het lijf.

Het meisje loopt Jeroen voorbij en ze blijft een hele tijd stil staan en is hevig met haar vriend aan het praten. Ik vroeg aan haar: 'Heb je een bekende gezien soms?'. Ze zei:'Ja ik geloof het wel! Komen jullie uit Budel?'. Het bleken nog meer mensen uit Cranendonck te zijn. Jeroen kent haar vriend van zien van het voetbal van Rood-wit uit Schoot. Dit is wel erg toevallig.

Verder met de tocht. We zijn op weg naar een meertje om daar te lunchen. We hebben van alles ingeslagen om te kunnen picknicken. We moeten wel uitkijken dat de poema niet voorbij komt, want deze leeft in de buurt van dit meer. Tijdens het eten letten we goed op, of we dit beest (wat zelden gezien wordt) zien. Eekhorentjes zijn er genoeg, en dan op eens ziet Jeroen iets.

Een beest dat bij de rand van het water staat. We kijken allemaal, maar gelukkig is het geen poema. Het is een hert met een groot gewei op zijn kop. Hij kwam daar eten en drinken. Er zijn heel wat foto's en filmpjes van hem gemaakt. Op nog geen 1 meter afstand.

Als we later een ranger tegenkomen vragen we of hij aan de foto kan zien hoe oud dat het beestje is. De man dacht dat het hertje een jaar of 5 oud was. De dames wilden erg graag met de man op de foto. Tijdens de uitgebreide fotosessie draait de man zich om en hij doet dan net alsof hij gaat 'moonen'.

Moonen is het laten zien van je blote kont. Nicky en Judith liggen in een deuk. Vooral Nicky...die kwam niet meer bij. Maar gelukkig krijgen we ook een foto waar de man gewoon op staat.

Als laatste in Yosemite gaan we naar Glacier Point. Een grote uitstekende rotspunt boven de valei. Helaas zien we dan op een afstand een hele hoop rook. Het gebied waar we gisteren geweest zijn, staat in brand. Ook hier zijn er dus bosbranden. Heel Calfornia staat in de brand. Hopelijk gaat dit snel over, want er gaat zo heel veel moois verloren.

Na heel de route te hebben afgelegd, kunnen we weer op weg naar een slaapplaats. We kiezen ervoor om naar Fresno te gaan. Een stadje van ongeveer 500.000 inwoners. Dit is weer wennen. De plaatsjes die we de laatste twee dagen bezocht hebben, telden vaak maar 500 inwoners.

Tijdens het verblijf in deze stad zijn we naar een honkbalwedstrijd geweest. De Fresno Grizzly's speelden thuis. Zo'n wedstrijd duurt altijd uren, daarom zijn we eerst wezen eten bij een Steakhouse: Joe's Steakhouse. Een typisch Amerikaans restaurantje. Een lekker grote biefstuk (wel wat vetter dan bij ons).

Daarna hebben we 1 inning van de wedstrijd gezien. Een grappig stadion wat nog slechter bezet was dan het Helmond Sport stadion. Aangezien de wedstrijd bijna af was, kozen we er voor om geen kaartje te kopen. We konden de wedstrijd vanaf de zijkant bekijken achter een hek.

Daarna terug naar ons motel: Motel 6 om weer te gaan slapen, zodat we weer fit aan de volgende etappe kunnen beginnen.

• 11 Juli 2008 - 10:48

Britta:

Ohhh wat ziet het er allemaal mooi uit zeg! de ene keer heerlijk in de zon en dan weer in de sneeuw...tja in Amerika kan alles. Wel vermoeiend zeker zo ver reizen en weinig slapen, maar het zal het zeker waard zijn!

Have fun!

Liefs Britta

• 11 Juli 2008 - 13:03

Irene:

Hoi ik lees dit met veel interesse maak ongeveer de zelfde reis in september ook van brussel us airways naar San Francisco met auto naar L.V. en dan nog vliegen New York 4 dagen
    fijn tips te krijgen
    veel plezier verder
    Groetjes Irene

• 11 Juli 2008 - 14:57

Leoni:

hallo allemaal,

hele leuke foto's!
    heel veel plezier nog, en geniet ervan!

groetjes xxx leoni

• 11 Juli 2008 - 15:28

Jerney:

heej! wat leuk dat jullie een site bijhouden! echt leuk om jullie verhalen te lezen en suuuuper mooie foto's te zien van jullie reis! geniet er nog maar van! hier is het weer nog op zn Nederlands...

X jerney

• 11 Juli 2008 - 15:50

Ruud En Nina:

Hallo allemaal!!

Met veel plezier lezen we jullie avonturen. Wij gaan maandag op pad en hopen over twee weken weer thuis te zijn.
    Nog veel plezier daar!

Groetjes Ruud en Nina

• 11 Juli 2008 - 17:07

Gerry En Jan:

Hoi Nicky, Jeroen en vrienden.

Ook wij volgen met veel belangstelling jullie avonturen in Amerika. De nationale parken lijken ons schitterend.
    Nog heel veel plezier.

groetjes Gerry en Jan

p.s. kun je daar ook fietsen ?

• 11 Juli 2008 - 19:19

Harrie En Nelly:

We vinden 't echt kei grappig om jullie zo te volgen; hopelijk volgen er nog meer mooie reisverslagen én foto's.
    Groetjes allemaal uit dit kouwe kikkerlandje.

• 11 Juli 2008 - 20:08

Ellen:

Het ziet er allemaal gaaf uit daar! geniet er maar goed van!

Groetjes
    Ellen

• 11 Juli 2008 - 20:16

Jos En Wilhelmien:

wat leuk om jullie reis zo te volgen en de foto te bekijken. ik heb heel de familie over jullie side verteld zodat iedereen kan meekijken.
    O, ja Niels we hebben niet de 25 miljoen gewonnen en je kan dus niet 2 weken langer blijven
    groetjes

o

• 18 Juli 2008 - 16:57

Henk (Helmond):

Door omstandigheden wat vertraagd heb ik nu pas jullie site bekeken. Ik zie veel herkenbare zaken en proef dat het op jullie net zoveel indruk maakt als ons destijds. De reden dat ik op dit bericht reageer zal Jeroen begrijpen.

PS Ik heb vandaag in de 4 uur in de rij moeten staan voor de laatste seizoenkaarten van HS!!!!!