Dag.2. New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Niels Habraken - WaarBenJij.nu Dag.2. New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Niels Habraken - WaarBenJij.nu

Dag.2. New York

Door: Niels Habraken

Blijf op de hoogte en volg Niels

03 Augustus 2015 | Verenigde Staten, New York

Vanmorgen waren we al erg vroeg wakker. Rond 4 uur was het gedaan met het slapen. Althans voor mij. Roy is nog in slaap gevallen. Ik uiteindelijk van 6 tot 7 ook nog een uurtje. Om 7 uur ging sowieso de wekker, want we willen er het meeste uithalen hier.

Om 7.45 uur zaten we in de metro naar 'Pret a manger'. Daar hebben we wat ontbeten. Daarna zijn we met de metro naar het zuidelijkste puntje van Manhattan gegaan.

Na een minuut of 25 waren we aangekomen bij de South Sea Ferry. Deze gratis veerpont brengt je naar Staten Island. Dat was niet de reden dat we met deze boot meegingen. Op deze vaart krijg je een geweldig uitzicht op Manhattan voorgeschoteld. Ook kom je erg dicht langs het Vrijheidsbeeld. Later deze week gaan we nog naar het eiland zelf toe waar het vrijheidsbeeld op staat.

Het was goed toeven op de boot. Buiten was het al dik 20 graden. Het zou vandaag het grootste gedeelte van de dag een graad of 33 zijn. Ik denk dat we wel een dikke 40 kilometer gelopen hebben vandaag. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij Times Square.

Na de boottocht zijn we via Battery Park en de Charching Bull naar Wallstreet gelopen. Daarna hebben we een bezoek aan de Trinity Church gebracht. Mooie kerk met prachtig glas-in-lood ramen. Het zonlicht viel er prachtig door binnen. In deze kerk was ik eigenlijk nog nooit geweest. Wel al meerdere malen langs gelopen. Zo zie je, iedere keer in New York zie je weer andere dingen.

Het hoogtepunt (ik weet niet of je het zo kunt noemen) was het bezoek wat we daarna brachten aan het Ground Zero monument. Hier was ik al vaker geweest, maar ik was nog nooit in het museum geweest. Het was druk in de rij bij het museum, maar ook bij de toren die geopend was voor publiek. Uiteindelijk hebben we gekozen voor het museum. Een goede keuze.

Je loopt helemaal onder het terrein van Ground Zero rond. Je ziet de fundamenten van de oude Twin Towers. Je ziet overal foto's en filmpjes van wat er zich allemaal afgespeeld heeft op 11 september 2001.

Een hoop attributen zijn tentoongesteld. Allemaal spullen vanuit de torens. Delen van de vliegtuigen die het WTC binnenvlogen. Stalenconstructies die het gebouw omhoog hielden. Brandweerauto's die de ramp niet overleefd hadden. Erg indrukwekkend was ook de hal waar alle foto's hingen van de mensen die omgekomen waren bij de aanslag. Ook was er een zaal waar alle namen continue voorgelezen worden. Zodat de ramp nooit vergeten wordt. Erg indrukwekkend.

Na een aantal uren rond te hebben gelopen in het museum zijn we verder gegaan naar de South Sea Port. Mooi uitzicht op de Brooklyn Bridge. Vervolgens langs het gemeentehuis, de gerechtsgebouwen (die je kent van Law and Order) en toen kwamen we in China Town uit.

You wanne buy purse of watch. Iedere drie meter riep dat wel een Chinese vrouw naar ons. Rond 15 uur kwamen we in Little Italy aan. Weer gegeten bij mijn favoriete restaurant. 'Da Gennaro' op Mulberry 129.

We hadden vandaag nog 1 gebouw op onze lijst en dat was de soort van Arc de Thriomphe die staat op Washington Square. Je kunt daar lekker relaxen. Dat hadden wij allebei wel nodig. Roy last van een blaar. Niels die kon zijn veters niet meer strikken, want zo een last van zijn onderrug had hij. We leken wel een stelletje bejaarden.

Vanuit Washington Square zijn we verder via 5th Avenue en Broadway gelopen. We zagen Union Square en Flatiron Building. Mijn favokroeg was nog altijd dicht dus toen zijn we langs het Empire State Building naar twee Yankees winkels gegaan. Nog wat spullen gekocht. We moeten onze verzameling up-to-date houden.

Tijd voor rust. We kwamen het Holland House tegen. Wij even kijken. Dit was een bar waar ze alleen maar bier verkochten en verder niks. Nou Roy helemaal blij. De had al zin in een Bavaria, want waarom heet je anders Holland House. Nou dit Holland House is een aanfluiting. Ze hadden precies 3 bieren (?) uit Nederland. Heineken, Amstel light en La Trappe. Dan maar een Duits bier voor Roy. Maar dat was ook niet veel. Een of ander mislukt biertje uit Munchen. Had ik hem ook wel kunnen zeggen dat dat niks was.

We zijn daarna nog een stuk verder gelopen. Rondje Times Square. Daarna had Roy honger gekregen. Hij had ook 's middags niets gegeten bij de Italiaan. Hoe houdt hij het vol.

We zijn naar Hardrock Cafe gelopen. Roy (en ik niet een keer) heeft een shirtje gekocht. Lekker gegeten. Toen was het alweer half 10. Nog even een rondje Times Square bij nacht. Erg mooi.

Morgen weer een nieuwe dag. Het enige wat zeker is, is dat we de Yankees zien honkballen. Tanaka mag de ballen gaan gooien tegen de Boston Red Sucks