Dag.20. New York City - Reisverslag uit Long Island City, Verenigde Staten van Niels Habraken - WaarBenJij.nu Dag.20. New York City - Reisverslag uit Long Island City, Verenigde Staten van Niels Habraken - WaarBenJij.nu

Dag.20. New York City

Blijf op de hoogte en volg Niels

27 Juli 2012 | Verenigde Staten, Long Island City

Vandaag een hele dag in New York. Niet reizen, nou ja...alleen met de metro. Maar gelukkig niet zelf rijden.

Stijn was al vroeg wakker. Hij had wel 15 uur geslapen. De eerste keer om half 4. Ik heb toen geprobeerd kaartjes te krijgen voor Dortmund, maar helaas, dat is nog niet gelukt. Maandag nog een keer proberen. Daarna nog 2 uurtjes doorgeslapen.

We zijn om 8 uur met de metro vertrokken naar het zuidelijkste puntje van Manhatten. De rode lijn '1' en uitgestapt bij de 'South Ferry'. We zijn daarna door Battery Park gelopen. Hebben daar het vrijheidsbeeld gezien. Langs de kade zijn we naar het monument gelopen wat gemaakt is van resten van het 'World Trade Center'.

Daarna naar de stier gelopen. Stijn hebben we daarop gezet, maar binnen een paar seconden stond er een politieagente erbij. Of we hem er van af wilden halen. Dat deden we....de foto was toch al gelukt.

Bij de 'Cosi' zijn we gaan ontbijten en daarna zijn we via 'Wallstreet' naar 'Ground Zero' gelopen. Wat er allemaal niet veranderd is in een jaar tijd. Er wordt hard gewerkt.

Vandaag gingen we het tweede monument bekijken ter nagedachtenis aan 9/11. Aan het begin van de vakantie waren we al bij het monument in Pennsylvania geweest. We kwamen er achter dat er ook nog een monument was in Washington. Daar was ook een vlucht het 'Pentagon' ingevlogen. Dat bezoeken we op een volgende reis.

Eerst door de beveiliging. Handig dat er nog even aan herinnerd werd, dat je geen vuurwapens en dergelijke mee mocht nemen. Werkt toch anders in Amerika dan bij ons.

Het was een indrukwekkend monument. Alle namen van mensen die omgekomen zijn bij alle aanslagen die dag stonden op de randen van het monument. Met bomen waren de torens aangegeven. Erg indrukwekkend dat je precies op die plaats loopt waar de torens stonden.

Vanaf het monument zijn we nog naar het Visitors Center gelopen. Daar zag je een filmpje waar bij ze 9 mensen gevolgd hebben. Een van de vrouwen zag je toen de ramp net was gebeurd. Ze liep daar nog te zoeken naar een teken van leven van haar man. Vlaggen, tekeningen en wat nog niet meer zag je in beeld. Ik ben 3 maanden na de ramp daar ook geweest. Mijn bezoek toen heeft de meeste indruk gemaakt. Toen je de verhalen hoorde van die 9 mensen liep het kippenvel me over mijn lijf.

Vervolgens hebben we de draad weer opgepakt en zijn we verder door het zuiden van Manhatten gelopen. Eerst 'South Street Seaport'. Daar zijn veel winkeltjes. Meteen naar de Yankees winkel geweest en daar een nieuw shirtje voor Stijn gekocht van Derek Jeter. Hij paste niet meer in de oude versie. Daarna nog naar de kerstwinkel geweest. Veel Dora (speciaal voor Julie een foto gemaakt). Er waren een flink aantal nieuwe winkels. Dus hier zijn we wel even geweest.

Vervolgens via de Brooklyn Bridge, langs het gemeentehuis enlangs de gerechtsgebouwen (Law and Order melodie in mijn hoofd toen) gelopen. We kwamen toen in China Town aan. We zijn maar 1 keer aangesproken of we een tas of horloges wilden kopen.

In Little Italy hebben we weer gegeten bij ons favoriete restaurant. We konden heerlijk buiten zitten. Het weer was perfect. Niet zo als vorig jaar toen het ruim 50 graden was. Achter in de 20 was het vandaag.

Na het eten nog wat gewinkeld en toen zijn we via Union Square terug gegaan met de metro naar het hotel. Stijn was moe en papa en mama ook.

In het hotel even opgefrist en toen ben ik weer rond half 5 naar het stadion van de New York Yankees gegaan. Die speelden vandaag tegen de Boston Red Sox. Dit is te vergelijken met een wedstrijd als Ajax tegen Feyenoord. Qua belangen die op het spel staan. Her en der worden wel mensen uit het stadion verwijderd. Maak je ruzie of scheld je iemand uit, dan sta je meteen buiten.

Bij binnenkomst een honkbalknuppeltje voor Stijn gekocht. Ik kwam nog een man tegen uit Haarlem. Die was daar ook met zijn gezin. Hij vond het wel grappig dat er nog meer Nederlanders waren. Was zijn eerste keer. Ik zei dat ik nu ergens in de 10 zit met mijn bezoeken aan de Yankees.

Ik had een plek in de Bleechers. Hier zit de harde kern van de Yankees. Vinnie (kale man met baard) die is de leider. Hij is er iedere thuiswedstrijd. Dat zijn er 81. In het begin van de wedstrijd riep hij alle spelers toe. En die reageren dan ook allemaal (zie filmpje op facebook).

Het stadion zat overigens aardig vol met mensen uit Japan. Deze week hebben de Yankees een nieuwe speler aangetrokken: Ichero. Goede zet van de club, want de marketingafdeling heeft overuren gedraaid. Zoveel spullen als er te koop waren met betrekking tot deze man.

De wedstrijd begon wat stug, maar op den duur volgen de homeruns door het stadion heen. Uiteindelijk zelfs nog een 'Grand Slam'-homerun. Alle honken bezet en dan een homerun slaan. Dat deed Granderson.

De Yankees hebben met 10 tegen 3 gewonnen. Hughes was de winnende pitcher en er waren homeruns voor: Granderson, Ibanez en Martin. Onze landgenoot Andrew Jones speelde ook de hele wedstrijd mee. Hij speelde wel aardig.

Daarna weer met de metro terug naar het hotel. Morgen moet ik eens kijken hoe ik het stadion ga bereiken, want de metro rijdt niet helemaal naar het stadion toe. Of ik moet de oranje metrolijn dwars door Harlem pakken. Was me vorige keer met Frank Dielissen niet zo goed bevallen.

Maar dat zien we wel. Net nog een pizza laten bezorgen, want ik had nog niet gegeten. Die smaakte erg goed. Nu nog even wat tv kijken en dan straks slapen. Morgen weer een hele dag in de City that never sleeps!

• 28 Juli 2012 - 10:36

Jeroen:

Hoe was je vandaag dan naar die wedstrijd gegaan?
    Anders ga je toch gewoon ff matten met da volk uit Harlem:).

• 28 Juli 2012 - 13:06

Niels Habraken:

Met de express-metro was ik gegaan. Die slaat bijna alle haltes over en stopt alleen bij de belangrijke haltes. Ben je er binnen 10 minuten. :p

• 28 Juli 2012 - 14:08

Niels Habraken:

De site heeft problemen met het plaatsen van foto's. Dus ik moet wachten tot ik hulp krijg van de helpdesk. Foto's staan nu wel al op www.facebook.com

• 29 Juli 2012 - 00:43

Rooie:

Berichten plaatsen werkt ook al niet via gsm...

• 29 Juli 2012 - 00:50

Rooie :

Die twee watervallen met dat gat in het midden.. Was dat niet precies op de funderingen van de torens gebouwd? En kon je nog niet ondergronds naar het museum?

Lijkt me erg mooi/indrukwekkend om te zien.

Groeten!

• 31 Juli 2012 - 18:01

Niels Habraken:

zo...foto's staan er bijna op.